Calamiteiten en geweldsincidenten die vallen onder de volgende definities, dienen gemeld te worden.
Calamiteit:
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening, en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt of de dood van een cliënt heeft geleid. Hieronder valt:
- elk onverwacht en onbedoeld overlijden van een cliënt
- elke suïcide(poging) van een cliënt
- een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel bij een cliënt
- een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt
- ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door hulpverleners of andere cliënten.
Geweldsincident:
Lichamelijk of geestelijk geweld of ontucht jegens een cliënt door een beroepskracht of een vrijwilliger die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een professional dan wel door een cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van de aanbieder verblijft of daar buiten (bijvoorbeeld bij ondersteuning in de thuissituatie).
Actieve meldingsplicht
Volgens de afspraken in de Algemene Voorwaarden Sociaal Domein (Annex 1) behorende bij de raamovereenkomst heeft een aanbieder (opdrachtnemer) een actieve meldingsplicht naar de opdrachtgever. Hieronder vallen ook calamiteiten en (gewelds)incidenten.
Daarnaast moet de opdrachtnemer calamiteiten en geweldsincident binnen 3 werkdagen melden bij de desbetreffende toezichthouder.