Welke rol kan de school spelen bij vroegsignalering en preventie van problemen? Vier gemeenten gaan op onderzoek uit.
Leerkrachten op basisscholen zien vaak scherp of een kind lekker in zijn vel zit of niet. Maar binnen de scholen is er niet altijd voldoende capaciteit of kennis om problematiek goed op te vangen. Steeds meer kinderen met problemen komen in de gespecialiseerde jeugdhulp terecht. De gemeenten Zutphen, Voorst, Brummen en Lochem onderzoeken of dat ook anders kan: kun je ook éérder – preventief – hulp bieden, op (en samen met) de school zélf?
Drie pilots
Binnen de gemeenten zijn drie pilots gestart om te onderzoeken hoe je het pedagogisch klimaat op scholen kan versterken:
- Regulier basisonderwijs. Op elf pilotscholen in drie gemeenten is een jeugdhulpverlener aangesteld. Die observeert, adviseert en ondersteunt leerkrachten en ouders van kinderen die wat extra’s nodig hebben – en biedt, indien nodig, snel en laagdrempelig hulp aan individuele kinderen.
- Gespecialiseerd basisonderwijs. Op de pilotscholen worden de indicaties voor individuele jeugdhulpvoorzieningen omgezet in een algemene voorziening: een zorgaanbieder gaat op de school zelf aan het werk. Dat zorgt voor snellere en betere ondersteuning en meer rust op school.
- Optimaliseren van werkprocessen. De werkprocessen van onderwijs en gemeenten worden geanalyseerd: wat werkt wel, wat werkt niet, hoe kan het beter?
Lees ook ons gesprek met de Zutphense wethouder Annelies de Jonge over jeugdzorg en onderwijs.