Bericht voor inwoners van de zorgregio Midden-IJssel/oost-Veluwe
De deelnemende gemeenten binnen de zorgregio Midden IJssel – Oost-Veluwe (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen) hebben een concept-inkoopstrategie Jeugd opgesteld met daarin opgenomen de inhoudelijke uitgangspunten van de nieuwe inkoop van de individuele jeugdhulpvoorzieningen.
Met deze nieuwe inkoop streven de gemeenten de volgende ambitie na:
We gaan uit van de eigen kracht van de jeugdigen en hun gezin, sociale netwerken en de mogelijkheden in de sociale basis. Jeugdhulp sluit hierop aan. Als gemeenten en zorgaanbieders zorgen we er samen voor dat jeugdigen en hun gezin passende en kwalitatieve hulp tijdig en op de juiste plek kunnen krijgen. Deze hulp is zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. We doen wat nodig is. De hulp wordt geboden binnen de financiële kaders van gemeenten.
Inkoopstrategie Jeugd
De inkoopstrategie is een belangrijke eerste stap in het inkoopproces omdat deze strategie richting geeft voor de gewenste en noodzakelijke verbeteringen. Denk hierbij ook aan de maatregelen vanuit de Hervormingsagenda, waar we zowel regionaal als lokaal mee aan de slag gaan. Het is dan ook belangrijk dat we, voordat we de inkoopstrategie definitief vaststellen, belanghebbenden in de gelegenheid te stellen om hun input aan ons mee kunnen geven. Om die reden ligt dit concept nu voor aan gemeenteraden, adviesraden, ervaringsdeskundigen en aan de zorgaanbieders.
De inkoopstrategie is een strategie op hoofdlijnen. De belangrijkste door gemeenten geformuleerde uitgangspunten zijn:
- De leefwereld van kinderen en gezinnen is het vertrekpunt. We werken vraaggericht in plaats van aanbodgericht en zorgen voor doorgaande zorglijnen.
- Jeugdigen, ervaringsdeskundigen en steunfiguren blijven in de gehele zorglijn betrokken.
- We zetten in op preventie (voorliggend veld) en op zorg dichtbij. De inkoop sluit aan op de voorzieningen die in gemeenten aanwezig zijn.
- We werken met effectieve interventies en sturen op kwaliteit, op trajectduur en op resultaat.
- Differentiatie per gemeente is mogelijk.
- Het contract biedt meer flexibiliteit zodat gewenste en noodzakelijke wijzigingen kunnen worden doorgevoerd in de nieuwe inkoopovereenkomst die we in samenwerking met zorgaanbieders vormgeven.
Deze inkoopstrategie beschrijft het inhoudelijk kader waarbinnen gemeenten uitvoering geven aan de nieuwe inkoop. De concrete vertaling naar hoe is onderdeel van de uitvoering van het verdere inkoopproces. Met als uiteindelijk resultaat een nieuwe inkoopovereenkomst die in werking treedt op 1 januari 2026.
In de inkoopstrategie is het inkoopmodel als volgt concreet uitgewerkt:
- Aparte inkoopovereenkomsten voor Jeugd en voor Wmo
- Open House – als inkoopmodel
- Vormgeven strategisch partnerschap
- Regie op aantal gecontracteerde zorgaanbieders
- Vereenvoudiging van de organisatie en de inkoop
Regie op totaal gecontracteerde aanbieders
We zien dat het zorglandschap en de ambitie per gemeente verschilt. De regionale inkoopstrategie biedt ruimte om lokale ambities te realiseren bij de nieuwe regionale inkoop. Er is bij de deelnemende gemeenten bijvoorbeeld een verschil in de behoefte om meer regie te krijgen op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders. Bij een aantal gemeenten bestaat deze behoefte minder omdat zij baat hebben bij het contracteren van voldoende aanbod en daarbij gebruik maken van zorgaanbieders die niet in de hele regio actief zijn.
Het invoeren van toelatingseisen of eisen voor blijvende deelname zou voor deze gemeenten tot gevolg kunnen hebben dat bepaalde zorgaanbieders niet meer kunnen instromen. Dit kan een negatief effect hebben op het realiseren van een dekkend ondersteuningsaanbod.
Bij een aantal gemeenten is juist meer regie op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders een grote behoefte, o.a. om een overzichtelijk zorglandschap te creëren en meer te sturen op kwaliteit van aanbieders. Het contracteren van ruim 300 zorgaanbieders bemoeilijkt de samenwerking op strategische opgaven zoals het verder ontwikkelen van:
- Het dorps-/wijkgericht werken, organiseren van ondersteuning dichtbij;
- Preventie;
- Laagdrempelige ondersteuning (de algemene voorzieningen);
- De (brede) toegang en stevige lokale teams.
Binnen de nieuwe inkoopovereenkomst zal worden uitgewerkt welke eisen/drempels voor welke gemeenten toegepast gaan worden.
Consultatie
In de consultatieronde leggen we drie vragen aan u voor:
- Kunt u zich vinden in de geformuleerde uitgangspunten?
- Kunt u zich vinden in het uitgewerkte inkoopmodel?
- Heeft u nog specifieke aandachtspunten die u wilt meegeven voor de inkoop?
De concept-inkoopstrategie Wmo ligt ter consultatie voor aan inwoners. In de periode 20 juli t/m 15 september 2024 kunt u uw reactie geven. Het invulformulier treft u hieronder aan.
Vraag 1
In de inkoopstrategie Jeugdhulp hebben de gemeenten onderstaande uitgangspunten geformuleerd die zij belangrijk vinden bij het verder vormgeven van de inkoop.
- De leefwereld van kinderen en gezinnen is het vertrekpunt. We werken vraaggericht in plaats van aanbodgericht en zorgen voor doorgaande zorglijnen.
- Jeugdigen, ervaringsdeskundigen en steunfiguren blijven in de gehele zorglijn betrokken.
- We zetten in op preventie (voorliggend veld) en op zorg dichtbij. De inkoop sluit aan op de voorzieningen die in gemeenten aanwezig zijn.
- We werken met effectieve interventies en sturen op kwaliteit, op trajectduur en op resultaat.
- Keuzevrijheid is belangrijk, maar een aantal gemeenten houden daar waar nodig wel regie op totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders.
- Bekostiging vindt plaats op basis van realistische tarieven en binnen het financieel kader van de gemeenten.
- Differentiatie per gemeente moet mogelijk zijn. We kunnen per vraagstuk en per gemeente verschillend optrekken binnen het sociaal domein zowel op inhoud als in snelheid.
- We streven naar een flexibel contract om toekomstige ontwikkelingen te verwerken.
- Er moet voldoende aanbod voor kleinere gemeenten zijn.
- Minder administratieve druk, wel verantwoording ook op aantoonbare kwaliteit.
- We werken in strategisch partnerschap samen aan opgaven.
- Langdurig contract dat zekerheid en stabiliteit biedt aan zorgaanbieders, zodat zij duurzaam kunnen investeren en innoveren.
Kunt u zich vinden in bovengenoemde uitgangspunten?
Vraag 2
Kunt u zich vinden in het uitgewerkte inkoopmodel? In de inkoopstrategie is het inkoopmodel als volgt concreet uitgewerkt:
- Aparte inkoopovereenkomsten voor Jeugd en voor Wmo (is nu een integrale overeenkomst)
- Open House – als inkoopmodel (geen aanbesteding maar een toelatingsprocedure)
- Vormgeven strategisch partnerschap
- Regie op aantal gecontracteerde zorgaanbieders
- Vereenvoudiging van de organisatie en inkoop
Vraag 3
Heeft u nog specifieke aandachtspunten die u wilt meegeven voor de inkoop?
De concept Inkoopstrategie Jeugd vindt u hier>
Reageren op de concept Inkoopstrategie Jeugd kon t/m 15 september 2024
Wat doen we met uw reactie? Uw reacties en opmerkingen worden verwerkt in een reactienota. Hierin geven we inzicht in alle binnengekomen reacties en geven we aan of dit tot aanpassingen heeft geleid in de inkoopstrategie. De reactienota wordt naar verwachting rond 15 oktober gepubliceerd op de website van de zorgregio MIJOV.