Bericht voor inwoners van de zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe 

De acht deelnemende gemeenten binnen de zorgregio Midden IJssel – Oost-Veluwe (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen) hebben een concept-inkoopstrategie voor de Wmo opgesteld met daarin opgenomen de inhoudelijke uitgangspunten van de nieuwe inkoop van de maatwerkvoorzieningen Wmo.

Met deze nieuwe inkoop streven de gemeenten de volgende ambitie na:

We gaan uit van de eigen kracht van inwoners, sociale netwerken en de mogelijkheden in de sociale basis. Wmo-maatwerkvoorzieningen sluiten hierop aan. Als gemeenten en zorgaanbieders zorgen we er samen voor dat inwoners passende en kwalitatieve ondersteuning tijdig en dichtbij kunnen krijgen. Tegelijkertijd houden we grip op de sturing en de kosten van ondersteuning.

Inkoopstrategie Wmo

De inkoopstrategie is een belangrijke eerste stap in het inkoopproces omdat deze strategie richting geeft voor de wenselijke en noodzakelijke verbeteringen. Het is belangrijk dat we, voordat we de inkoopstrategie definitief vaststellen, belanghebbenden in de gelegenheid stellen om hun input aan ons mee kunnen geven. Om die reden ligt dit concept nu voor aan gemeenteraden, adviesraden, zorgaanbieders en inwoners.

De inkoopstrategie is een strategie op hoofdlijnen. De belangrijkste door gemeenten geformuleerde uitgangspunten zijn:

  • De inkoopovereenkomst sluit aan bij de lokale beweging van gemeenten;
  • Het contract biedt tijdens de looptijd meer flexibiliteit zodat gewenste en noodzakelijke wijzigingen kunnen worden doorgevoerd in de nieuwe inkoopovereenkomst die we in samenwerking met zorgaanbieders vormgeven.
  • Differentiatie per gemeente is mogelijk.

Deze inkoopstrategie beschrijft het inhoudelijk kader waarbinnen gemeenten uitvoering geven aan de nieuwe inkoop. De concrete vertaling naar hoe is onderdeel van de uitvoering van het verdere inkoopproces. Met als uiteindelijk resultaat een nieuwe inkoopovereenkomst die in werking treedt op 1 januari 2026.

In de inkoopstrategie is het inkoopmodel als volgt concreet uitgewerkt:

  1. Aparte inkoopovereenkomsten voor Jeugd en voor Wmo (is nu een integrale overeenkomst)
  2. Open House – als inkoopmodel (geen aanbesteding maar een toelatingsprocedure)
  3. Vormgeven strategisch partnerschap
  4. Regie op aantal gecontracteerde zorgaanbieders
  5. Vereenvoudiging van de organisatie en inkoop

Regie op totaal aantal gecontracteerde aanbieders

We zien dat het zorglandschap en de ambitie per gemeente verschilt. De regionale inkoopstrategie biedt ruimte om lokale ambities te realiseren bij de nieuwe regionale inkoop. Er is bij de deelnemende gemeenten bijvoorbeeld een verschil in de behoefte om meer regie te krijgen op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders. Bij een aantal gemeenten bestaat deze behoefte minder omdat zij baat hebben bij het contracteren van voldoende aanbod en daarbij gebruik maken van zorgaanbieders die niet in de hele regio actief zijn. Het invoeren van toelatingseisen of eisen voor blijvende deelname zou voor deze gemeenten tot gevolg kunnen hebben dat bepaalde zorgaanbieders niet meer kunnen instromen. Dit kan een negatief effect hebben op het realiseren van een dekkend ondersteuningsaanbod.

Bij een aantal gemeenten is juist meer regie op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders een grote behoefte. Het contracteren van ruim 300 zorgaanbieders bemoeilijkt de samenwerking op strategische opgaven zoals het verder ontwikkelen van:

  • Het dorps-/wijkgericht werken, organiseren van ondersteuning dichtbij;
  • Preventie;
  • Laagdrempelige ondersteuning (de algemene voorzieningen);
  • De (brede) toegang en stevige lokale teams.

Specifiek gemeente Apeldoorn

De gemeente Apeldoorn heeft al belangrijke stappen gezet in het versterken van preventie en laagdrempelige ondersteuning. Om de Wmo van voldoende kwaliteit en betaalbaar te houden zet Apeldoorn de komende jaren in op innovatie. Samen met aanbieders wil de gemeente Apeldoorn werken aan grote (uitvoerings-) opgaven als gevolg van de toenemende vergrijzing, zeker in relatie tot de huidige arbeidsmarktkrapte. Daarbij wil Apeldoorn de maatwerkvoorzieningen, de lokale teams en de lokale algemene voorzieningen (preventie) zo optimaal mogelijk aan elkaar verbinden en organiseren. Professionals kijken eerst naar wat de inwoner zelf kan (o.a. in de sociale basis). Als dit niet voldoende blijkt dan bieden professionals ondersteuning vanuit het vangnet (geïndiceerde maatwerkvoorzieningen). Kwalitatieve en passende maatwerkvoorzieningen worden ingezet om de eigen kracht van kwetsbare inwoners te versterken. Daarbij is de ondersteuning zo kort als kan en zo intensief als nodig en zo dicht mogelijk in de eigen buurt. Waar mogelijk, schalen professionals af naar algemene voorzieningen. Om dit verder te ontwikkelen kiest de gemeente Apeldoorn ervoor om regie op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders te nemen. Dit betekent dat de gemeente Apeldoorn met aangescherpte toelatingseisen gaat werken voor de producten Begeleiding Individueel en Begeleiding Groep. De exacte uitwerking moet nog vorm krijgen. Maar dit kan voor zorgaanbieders betekenen dat zij, als zij niet aan de toelatingseisen voldoen, zij samen moeten werken om in te kunnen schrijven op de overeenkomst. Voorbeelden van eisen zijn opgenomen in de concept-inkoopstrategie. Hierbij kunt u denken aan eisen aan omzet, volume en/of kwaliteit.

Consultatie

In de consultatieronde leggen we drie vragen aan u voor:

  1. Kunt u zich vinden in de geformuleerde uitgangspunten?
  2. Kunt u zich vinden in het uitgewerkte inkoopmodel?
  3. Heeft u nog specifieke aandachtspunten die u wilt meegeven voor de inkoop?

De concept-inkoopstrategie Wmo ligt ter consultatie voor aan inwoners. In de periode 20 juli t/m 15 september 2024 kunt u uw reactie geven. Het invulformulier treft u hieronder aan.

Vraag 1

In de inkoopstrategie Wmo hebben de gemeenten onderstaande uitgangspunten geformuleerd die zij belangrijk vinden bij het verder vormgeven van de inkoop.

  • De inkoopovereenkomst sluit aan bij de lokale beweging van gemeenten;
    • Vraaggericht werken in plaats van aanbodgericht (het vertrekpunt is de leefwereld van de inwoner.
    • Inzetten op preventie (voorliggend veld), ondersteuning gericht op zo zelfstandig mogelijk functioneren en op zorg dichtbij.
    • De inkoop sluit aan op de lokale voorzieningen die in de gemeenten aanwezig zijn.
  • We sturen op kwaliteit (ook op deskundigheid van professionals) en op resultaat.
  • Keuzevrijheid is belangrijk maar we houden daar waar nodig wel regie op het totaal aantal gecontracteerde zorgaanbieders.
  • Dekkend zorglandschap met voldoende aanbod voor gemeenten.
  • Bekostiging vindt plaats op basis van realistische tarieven en binnen het financieel kader van de gemeenten.
  • Differentiatie per gemeente moet mogelijk zijn. We kunnen per vraagstuk en per gemeente verschillend optrekken binnen het sociaal domein op inhoud en qua snelheid.
  • Flexibel contract om toekomstige ontwikkelingen te verwerken.
  • Minder administratieve druk door implementatie contractstandaarden, wel verantwoording op aantoonbare kwaliteit.
  • We kunnen in strategisch partnerschap samen aan opgaven werken.
  • Betrekken cliënten en ervaringsdeskundigen.
  • Langdurig contract dat zekerheid en stabiliteit biedt aan zorgaanbieders, zodat zij duurzaam kunnen investeren en innoveren.

Kunt u zich vinden in bovengenoemde uitgangspunten?

Vraag 2

Kunt u zich vinden in het uitgewerkte inkoopmodel? In de inkoopstrategie is het inkoopmodel als volgt concreet uitgewerkt:

  1. Aparte inkoopovereenkomsten voor Jeugd en voor Wmo (is nu een integrale overeenkomst)
  2. Open House – als inkoopmodel (geen aanbesteding maar een toelatingsprocedure)
  3. Vormgeven strategisch partnerschap
  4. Regie op aantal gecontracteerde zorgaanbieders
  5. Vereenvoudiging van de organisatie en inkoop

Vraag 3

Heeft u nog specifieke aandachtspunten die u wilt meegeven voor de inkoop?

De concept Inkoopstrategie Wmo vindt u hier>

Reageren op de concept Inkoopstrategie Wmo kon t/m 15 september 2024 

Wat doen we met uw reactie? Uw reacties en opmerkingen worden verwerkt in een reactienota. Hierin geven we inzicht in alle binnengekomen reacties en geven we aan of dit tot aanpassingen heeft geleid in de inkoopstrategie. De reactienota wordt naar verwachting rond 15 oktober gepubliceerd op de website van de zorgregio MIJOV.

 

Samenwerking tussen