Passende steun binnen een zo normaal mogelijke setting. Dat is het doel van de pilot die gestart is op SBO Het Mozaïek, een speciale basisschool met regiofunctie in de gemeente Zutphen. De kern: het aanstellen van een ‘eigen’ jeugdhulpverlener binnen de school.
Bij Het Mozaïek leefde al langer de behoefte om meer te doen aan preventie en jeugdhulp op de school zelf.
Daarom hebben de betrokken gemeenten en de school ervoor gekozen om het geld dat normaliter ging zitten in de inzet van individuele begeleiding in het onderwijs door externe jeugdhulpverleners, nu te gebruiken voor een ‘algemene voorziening’: de inzet van 1 fte jeugdhulpverlener/inclusiepedagoog op de school zelf.
De school als medeopvoeder
Het hoofddoel vanuit zowel de school als de betrokken gemeenten is dat leerlingen een zo passend mogelijke plek vinden op school en dat ze een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Zónder zware en onomkeerbare interventies. Met de inzet van een vaste jeugdhulpverlener willen de betrokken partijen dit doel bereiken. Ze hebben de volgende subdoelen vastgesteld:
- De school wordt oefenplaats en ‘medeopvoeder’: een switch van een zorgperspectief naar het versterken van het pedagogisch klimaat.
- Leerlingen, maar ook ouders en leerkrachten, worden beter en sneller ondersteund.
- Problematiek wordt eerder gesignaleerd, zodat gespecialiseerde hulp voorkomen wordt.
- Tijdige en meer passende ondersteuning leidt tot minder zware jeugdhulptrajecten – en het bespaart kosten.
Grijs gebied
Binnen deze pilot willen de betrokkenen ook duidelijkheid krijgen over het ‘grijze gebied’: wanneer is er nu precies sprake van een jeugdhulpvraag, en wanneer van een onderwijsvraag? De afgelopen jaren zijn hierover regelmatig discussies gevoerd, want vaak is dit onderscheid niet goed te maken. De pilot probeert helder te krijgen wat er nu precies binnen het grijze gebied valt. Dat kan de aanzet geven voor een nieuwe manier van organiseren en bekostigen van de steun in het grijze gebied, vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Van curatief naar preventief
De partners in de pilot delen dezelfde visie: passend onderwijs voor elke leerling. Ze hebben ook helder welke route ze willen volgen: van medicaliseren naar normaliseren, en van curatief naar preventief. Daar werken ze interprofessioneel naartoe – dus over de schotten tussen onderwijs en zorg heen. En om het project echt succesvol te laten zijn, houden ze vinger aan de pols wat betreft de kwalitatieve en de kwantitatieve resultaten.
Lees ook het interview met de Zutphense wethouder Annelies de Jonge over jeugdzorg.