Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe
  • Home
  • Over ons
    • Taak en doelgroep
    • Bijeenkomsten
    • AVG en Privacyverklaring
  • Aanbieders
    • Meldcode huiselijk geweld
    • Resultaatsturing
    • Jeugdbeschermingstafel
    • Inschrijven en raamovereenkomst
    • Documenten en downloads
    • Productcodetabel
    • Toegang
    • Toezicht Kwaliteit en Rechtmatigheid
    • Budgetplafonds jeugdhulp
    • Verwijsindex
    • Spoedeisende zorg
  • Actueel
  • Veelgestelde vragen
    • Algemeen
    • Raamovereenkomst
    • Toewijzing en zorg verlenen
    • Facturatie
    • Inkoop 2019
  • Contact
  • Corona

Aanbieders

  • Home
  • Aanbieders
  • Toezicht Kwaliteit en Rechtmatigheid
  • Calamiteiten melden

Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. We vragen u eenmalig hiervoor toestemming te geven.

Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het Cookiebeleid. Lees meer

Akkoord

Calamiteiten melden

Volgens de afspraken in de Algemene Voorwaarden Sociaal Domein (Annex 1) behorende bij de raamovereenkomst heeft een aanbieder (opdrachtnemer) een actieve meldingsplicht naar de opdrachtgever. Hieronder vallen ook calamiteiten en (gewelds)incidenten.

Daarnaast moet de opdrachtnemer calamiteiten en geweldsincident binnen 3 werkdagen melden bij de desbetreffende toezichthouder.

 

Betreft het een Wmo-cliënt: melding bij de GGD doen

Meldingen kunnen online worden gedaan: https://www.ggdnog.nl/professionals/gemeenten/advies-gezondheidsbeleid/meldpunt-calamiteiten-wmo

Bij vragen kan contact worden opgenomen met de Wmo toezichthouder van de GGD bereikbaar via telefoonnummer 088 – 443 30 15.

Of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

 

Betreft het een cliënt Jeugdwet of Wlz: melding bij de IGJ doen

Meldingen kunnen online worden gedaan: https://www.igj.nl/zorgsectoren/jeugd/melden-jeugdhulpverleners/jeugdhulpaanbieders-melden-calamiteit

Bij vragen kan contact worden opgenomen met het meldpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd bereikbaar via telefoonnummer 088 - 120 5000.

Of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

In welke situaties melden

Calamiteiten en geweldsincidenten die vallen onder de volgende definities, dienen gemeld te worden;

Calamiteit: een niet –beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening, en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt of de dood van een cliënt heeft geleid. Hieronder valt:
- Elk onverwacht en onbedoeld overlijden van een cliënt,
- Elke suïcide(poging) van een cliënt, die mogelijk samenhangt met tekortkomingen in de zorg bijvoorbeeld omdat er sprake was van onvoldoende toezicht, slechte communicatie of fouten bij de overdracht,
- Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel bij een cliënt,
- Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt,
- Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door hulpverleners of andere cliënten.

Geweldsincident: Lichamelijk of geestelijk geweld of ontucht jegens een cliënt door een beroepskracht of een vrijwilliger die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een professional dan wel door een cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van de aanbieder verblijft of daar buiten (bijvoorbeeld bij ondersteuning in de thuissituatie).

Neem in geval van twijfel altijd contact op met de toezichthouder van de IGJ of GGD!

 

 

Samenwerking tussen:

Blijf op de hoogte

Copyright 2017 - Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe | ontwerp en realisatie: Kommotiv