Inschrijven op de integrale raamovereenkomst Jeugdhulp, Wmo en MO/BW
Uitgangspunt voor gemeenten is dat inwoners goede zorg ontvangen. Daar worden duidelijke afspraken over gemaakt en eisen aan gesteld in de raamovereenkomst.
Voordat een zorgaanbieder een overeenkomst krijgt, wordt de kwaliteit van de zorg getoetst door een kwaliteitscommissie. Bijvoorbeeld door te controleren of de medewerkers goed geschoold zijn om de hulp te bieden, maar denk ook aan een veilige omgeving waarin de zorg verleend wordt.
Wanneer een zorgaanbieder eenmaal een contract en cliënten heeft, blijven de gemeenten controleren of een zorgaanbieder werkt volgens de gemaakte afspraken. Dit houdt zowel de gemeenten als de aanbieders scherp. Deze taak is belegd bij de kwaliteitscommissie, accountmanagers en toezichthouders met speciale bevoegdheden.
Inkoopbeleid
De gemeenten willen elke inwoner ondersteuning op maat bieden, integraal en niet belemmerd door bijvoorbeeld de overgang van 18- naar 18+, onderliggende wetten, regelgeving of inkoopafspraken.
De hulpvraag/leefwereld van cliënten staat los van beleidsdomeinen en -sectoren. De integrale raamovereenkomst biedt kansen om op die (integrale) hulpvraag aan te sluiten, waarmee een doorgaande zorglijn ontstaat. De ambitie is dat cliënten, aanbieders en gemeenten er geen hinder van ondervinden als men van het ene naar het andere domein doorstroomt of wanneer een ondersteuningsvraag zich over meer domeinen uitstrekt.
Uitgangspunten van de inkoop van zorg voor de drie domeinen zijn:
- het bieden van passende zorg en ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben;
- het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid;
- het versterken van de zelfredzaamheid en;
- het bieden van mogelijkheden aan inwoners.
Totstandkoming raamovereenkomst:
Wij zijn ervan overtuigd dat we de inkoop van zorg in gezamenlijkheid moeten inrichten, met zorgaanbieders en cliënten. Daarom hebben we in de voorbereiding op de integrale raamovereenkomst gekozen voor een dialooggerichte aanpak via marktconsultaties en ruime inspraakperiodes. In 2017 en 2018 hebben uitgebreide marktconsultaties plaatsgevonden waar zorgaanbieders hebben meegedacht over de inkoop van zorg vanaf 2019. Zowel gecontracteerde als niet-gecontracteerde aanbieders konden deelnemen aan de fysieke en digitale overlegtafels. Ook adviesraden sociaal domein en cliëntenraden hebben bijgedragen.
Tijdens deze consultaties is met elkaar gesproken over de invulling van integrale en niet-integrale zorgproducten, jeugdbescherming & jeugdreclassering, resultaatsturing, administratieprotocol en algemene voorwaarden.
Bij het bepalen van reële tarieven zijn zorgaanbieders nauw betrokken geweest. Met een uitgebreid kostprijsonderzoek is uitgevraagd hoe de tarieven van aanbieders zijn opgebouwd. Dit onderzoek vormde de basis voor de berekening van de tarieven vanaf 2019.
De inkoopnota vindt u hier. >
Presentaties, notulen en andere gepubliceerde documenten tijdens dit proces zijn op te vragen via
Inschrijven raamovereenkomst
Momenteel wordt aan de nieuwe overeenkomst gewerkt, kijkt u voor meer informatie op onze speciale webpagina over het onderwerp Nieuwe inkoop 2026.
Voor vragen over de huidige overeenkomst kunt u zich richten tot
Belangrijke documenten:
Onderstaande documenten zijn onderdeel van de raamovereenkomst. Kijk hiervoor bij Documenten en downloads.
- Raamovereenkomst
- Algemene Voorwaarden Sociaal Domein
- Zorgproductenboek
- Regionaal administratieprotocol
- Voor de meeste producten geldt dat er professionals moeten worden ingezet met een afgerond zorgrelevant Mbo-,Hbo- of Wo-diploma. Onder Documenten en downloads vindt u het toetsingskader die de Zorgregio hanteert, een overzicht met relevante Mbo-opleidingen en een overzicht met relevante Hbo- en Wo-opleidingen.
Overige relevante documenten bij inschrijving:
- Tekenblad >
- Uniform Europees Aanbestedingsdocument >
(Lukt het niet om de pdf te openen? Klik dan met uw rechtermuisknop op de link en selecteer 'Link Opslaan Als'. En open het gedownloade bestand met Adobe Reader. Voor meer info klik hier>) - Recent uittreksel KvK
- Gunningsdocumenten Samenwerking en Toegang
- Certificaat kwaliteitsborgingsysteem
- Bewijs lidmaatschap branchevereniging
- Gedragsverklaring aanbesteden
Aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG):
Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gaat via Justis. Een werkgever of organisatie kan een VOG voor een persoon aanvragen. Als zzp’er/eenmanszaak is de eenmanszaak de organisatie die een VOG kan aanvragen voor een persoon -de zzp’er. Het aanvraagformulier voor de VOG wordt aangevraagd door jouw organisatie, vertegenwoordigd door jou als eigenaar van de eenmanszaak. Je vraagt de VOG aan voor jezelf als persoon.
Bij specifiek screeningsprofiel dient nummer 45 Gezondheid en welzijn van mens en dier te worden geselecteerd.
Vragen? Kijk dan eerst eens op de pagina Veelgestelde vragen >
Overige vragen:
Wijziging raamovereenkomst in ISPnext
Wijzigingen in de raamovereenkomst geven gecontracteerde aanbieders door in ISPNext. Denk aan aanpassen van contactgegevens, wijziging in de te leveren producten of voor welke gemeenten, opzeggen van de raamovereenkomst, etc. Wijzigingen worden getoetst door contractbeheer en/of de kwaliteitscommissie voordat deze wijziging van kracht is.
LET OP:
Naamswijziging of rechtsvormwijziging
Bij een rechtsvormwijziging of naamswijziging volstaat het via ISPnext aanleveren van nieuw KvK, tekenblad en UEA.
Blijft bij een rechtsvormwijziging de oude naast de nieuwe rechtsvorm bestaan dan is een nieuwe inschrijving via ISPnext vereist. De huidige raamovereenkomst moet via ISPnext worden opgezegd.
Fusies en overnames
Als alle fuserende partijen of de partij die de overname doet al deelneemt aan de raamovereenkomst deelnemen dan volstaat het via ISPnext aanleveren van een nieuw KvK, tekenblad en UEA.
Indien dit niet het geval is, moet deze zorgaanbieder zich via ISPnext inschrijven op de raamovereenkomst. De zorgaanbieder die wordt opgeheven, moet de raamovereenkomst via ISPnext opzeggen.
AGB-code en IBAN
Bij een wijziging van AGB-code en/of IBAN verzoeken wij u om ook altijd zelf, zo spoedig mogelijk, contact op te nemen met de betreffende gemeente(n). De wijziging in ISPnext voert u door op het moment dat de wijziging van kracht wordt (ISPnext geeft de actueel geldende informatie weer).
Uitschrijven uit Raamovereenkomst
Als u de gehele Raamovereenkomst wil opzeggen, dan kunt u in ISPnext een opzegbrief downloaden, invullen en opsturen. Uw opzegging wordt vervolgens verwerkt, met in achtneming van de opzegtermijn van zes maanden. Wilt u een deel van de Raamovereenkomst opzeggen (voor bepaalde producten of bepaalde gemeenten), dan kunt u dit zelf in ISPnext aanpassen.
Inloggen: Ga naar ISPnext>
Handleiding: Download de handleiding van ISPnext>