Uitgangspunt voor gemeenten is dat inwoners goede zorg ontvangen. Daar worden duidelijke afspraken over gemaakt en eisen aan gesteld in de raamovereenkomst. Gemeenten zijn ook verantwoordelijk voor de kwaliteit en rechtmatigheid van de zorg. Voordat een zorgaanbieder een overeenkomst krijgt, wordt de kwaliteit van de zorg getoetst door een beoordelingscommissie. Bijvoorbeeld door te controleren of de medewerkers goed geschoold zijn om de hulp te bieden, maar denk ook aan een veilige omgeving waarin de zorg verleend wordt.
Wanneer een zorgaanbieder eenmaal een contract en cliënten heeft, blijven de gemeenten controleren of een zorgaanbieder werkt volgens de gemaakte afspraken. Dit houdt zowel de gemeenten als de aanbieders scherp. Deze taak is belegd bij de gemeentelijke toegangen en contractmanagers, accountmanagers en toezichthouders met speciale bevoegdheden.

Inzet van onderaannemers

Soms kan een zorgaanbieder bepaalde zorg niet zelf leveren, maar moet zij daarvoor een onderaannemer inzetten. Zorgaanbieders mogen alleen onderaannemers inzetten ná goedkeuring van gemeenten. In artikel 3.9 van de inkoopovereenkomst die per 01-01-2026 ingaat staan de voorwaarden voor hoofd- en onderaanneming. Voordat de nieuwe raamovereenkomst op 01-01-2026 ingaat, hebben aanbieders de namen en bewijsmiddelen van de onderaannemers al door moeten geven. Wmo-aanbieders kunnen dat uiterlijk tijdens de inschrijfperiode van 15 tot en met 25 september 2025 nog doen. Voor de jeugdhulpaanbieders die dat nog niet hebben gedaan, is er nog één keer een herstelperiode. Deze periode loopt van 1 november 2025 tot en met 16 november 2025. Heeft u in deze periode geen onderaannemer doorgegeven? Dan kunt u die onderaannemer niet per 01-01-2026 inzetten. Zet u tijdens de looptijd van de nieuwe raamovereenkomst toch een onderaannemer in zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeente(n) waarmee u een contract heeft? Dan kan een ingebrekestelling volgen. 

Hoe meld ik een onderaannemer aan?

U kunt in de periode 1 november 2025 tot en met 16 november 2025 nog onderaannemers aanmelden. Dat doet u via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U levert in ieder geval een aangepast UEA-formulier van uw organisatie aan. Klik hier om het UEA-formulier te downloaden.
Er zijn twee soorten onderaannemers die u kunt aanmelden:

  1. Een onderaannemer op wiens draagkracht u een beroep doet om de zorg te kunnen leveren;
  2. Een reguliere onderaannemer, waar u een deel van de opdracht wegzet.

Als u een beroep doet op de draagkracht van de onderaannemer om de zorg te kunnen leveren geeft u dit aan op deel IIC van het UEA-formulier. U levert van de onderaannemer vervolgens de volgende documenten aan:

  • Volledig ingevuld UEA-formulier van de onderaannemer;
  • Uittreksel KvK niet ouder dan zes maanden en leidend naar een natuurlijk persoon als rechtsgeldig ondertekenaar;
  • Gedragsverklaring Aanbesteden niet ouder dan 24 maanden.

Als u een reguliere onderaannemer inzet geeft u dit aan op deel IID van het UEA-formulier. U levert van de onderaannemer de volgende documenten aan:

  • Gedragsverklaring Aanbesteden niet ouder dan 24 maanden
  • Uittreksel KvK niet ouder dan zes maanden en leidend naar een natuurlijk persoon als rechtsgeldig ondertekenaar

De onderaannemer is aangemeld

Uiterlijk op 1 december 2025 hoort u of gemeente(n) akkoord gaan met de inzet van de door u aangemelde onderaannemer.

Als het akkoord is dat u de onderaannemer inzet, dan kunt u deze onderaannemer per 01-01-2026 inzetten. Het is niet mogelijk om de onderaannemer eerder in te zetten.

Gaan gemeente(n) niet akkoord met de inzet van de aangemelde onderaannemer? Dan kunt u deze onderaannemer niet inzetten.

Proces onderaannemer aanmelden

Proces van het aanmelden van een onderaannemer

Samenwerking tussen