Hier vind je de werkwijze en het aanmeldformulier.
Wanneer meld ik een situatie aan?
Als je vastloopt in het vinden van passende zorg voor een complexe situatie van een jeudigde, kun je gebruik maken van de expertise van het RET.
Wie zitten aan tafel?
Dat zijn experts van verschillende jeugdzorgaanbieders, een medewerker van de lokale toegang en ervaringsdeskundigen. Ook kunnen andere mensen die van belang zijn passende hulp te realiseren, zoals school. Ouder(s) en jeugdigen -boven de 12- zitten als het even kan aan tafel.
De experts denken met je mee, zodat we samen komen tot een passende oplossing. Hierbij is het doel om passende maatwerkoplossingen te vinden voor kinderen, jongeren en hun gezinnen. We werken vanuit de transformatiegedachte, waarbij het gezin centraal staat. Belangrijk doel van de Zorgregio is dat jeugdigen zo thuis mogelijk opgroeien.
Wie kan aanmelden?
Rechtstreeks bij het RET:
- medewerkers van de lokale toegang
- professionals van Gecertificeerde Instellingen (afgestemd met lokale toegang)
Via de toegang van de woonplaatsgemeente:
- professionals van aanbieders
- alle anderen
Ouder(s):
- Ouder(s) kunnen, het liefst samen met de lokale toegang, aanmelden. Neem voor je een aanmelding wil doen contact op met de voorzitter van het RET, die denkt met je mee.
Hoe kun je aanmelden?
Via dit aanmeldformulier kun je aanmelden. We gaan ervan uit dat het formulier is ingevuld met de ouder(s) en de jeugdige. Het aanmeldformulier is geanonimiseerd. Stuur het ingevulde formulier naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Als je een vraag hebt, kun je altijd contact opnemen met de voorzitter voor consultatie en advies. Daar is geen aanmeldformulier voor nodig.
Wat gebeurt er na een aanmelding?
Voorgesprek
Na aanmelding volgt -meestal binnen een week- een voorgesprek tussen de aanmelder van de situatie en de voorzitter van het RET. Daarin wordt de situatie uitgebreider besproken om te checken of de situatie helder is en om nog wat achtergrondinformatie door te nemen. Hierna wordt besloten of er een gesprek met het RET gepland wordt. Het kan zijn dat in dit gesprek er al adviezen gegeven worden of oplossingen geboden, waarmee je verder kunt. Er wordt in dat geval (nog) geen RET-gesprek gepland. Er wordt meegedacht met de aanmelder.
RET-gesprek
Een kwartier voor het gesprek voert de voorzitter een gesprek met de jeugdige, om te horen hoe de jeugdige tegen zijn situatie aankijkt, het verloop van het gesprek uit te leggen en eventuele spanning voor het gesprek weg te nemen.
Het gesprek duurt ongeveer een uur. Samen met ouder(s), jeugdige, de experts van het RET en andere professionals die een bijdrage kunnen leveren, wordt gewerkt aan een passende oplossing voor de situatie van de jeugdige en zijn gezin.
Uit het gesprek volgt een bindend advies. In het gesprek wordt als het nodig is, gekeken wie verantwoordelijk wordt voor de regie voor de uitvoering van het advies.
De besprekingen zijn meestal op donderdag.
Opvolging
Na acht weken en na een half jaar wordt door de secretaris of de voorzitter contact opgenomen met de aanmelder en de ouder(s) en jeugdige (vanaf 12 jaar) om te volgen hoe het nu gaat.
Is er sprake van een crisis?
Informatie over hoe te handelen bij crisis: zie deze link