Als het goed is stuurt u sinds dit jaar start- en stopberichten naar alle gemeenten in deze regio, zoals is afgesproken in hoofdstuk 4 van het regionale administratieprotocol (annex 4 van de raamovereenkomst). Via deze weg vragen wij nogmaals uw aandacht voor het juist en tijdig versturen van deze berichten.
Let op: Dit bericht is met name bedoeld voor medewerkers Backoffice/Administratie
Waarom wil de gemeente weten wanneer zorg start en stopt?
De start- en stopdatum van de ondersteuning helpen de gemeenten binnen de regio Midden-IJssel / Oost-Veluwe om betere regie te voeren op de zorg aan cliënten. Daarnaast worden deze berichten gebruikt om beter grip te krijgen op de uitgaven in het sociaal domein. Als zorgaanbieder weet u als geen ander dat het belangrijk is om cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Samen met u zorgen we er op deze manier voor dat iedereen de ondersteuning krijgt die hij/zij nodig heeft.
Per 1 december 2019 nemen de gemeenten Apeldoorn en Zutphen declaraties zonder startbericht niet in behandeling
Dit doen wij om inzichtelijk te houden welke cliënten zorg afnemen en de dienstverlening richting hen te verbeteren. U krijgt van ons bericht als we de declaratieregel niet in behandeling nemen. Zodra u het startbericht van de declaratieregel alsnog aanlevert, kan de betaling plaatsvinden. Het is belangrijk dat u in dat geval de declaratieregel nogmaals indient.
U geeft de start- en stopdatum van de ondersteuning door via het berichtenverkeer
Dit doet u door één van de volgende berichten naar de gemeente te sturen:
- Start jeugdhulp (JW305)
- Einde jeugdhulp (JW307)
- Start Wmo (Wmo305)
- Einde Wmo (Wmo307)
Voor producten die vallen onder de categorie jeugdreclassering (47) en jeugdbescherming (48) hoeven geen start- en stopberichten te worden aangeleverd.
Start- en stopberichten bij Wmo-cliënten hebben invloed op eigen bijdrage
Per 1 januari 2020 geeft de gemeente aan het CAK door welke Wmo-cliënten een eigen bijdrage moeten betalen. Door de start- en stopberichten door te geven van Wmo-cliënten, zorgen we ervoor dat zij enkel eigen bijdrage betalen over de periode waarin zij zorg ontvangen. Over de wijzigingen in de eigen bijdrage en wat deze betekenen voor u als zorgaanbieder, ontvangt u binnenkort meer informatie.
We helpen u graag met het gebruik van het berichtenverkeer
Op de website vindt u verschillende invulinstructies onder ‘Documents en Downloads’. Ook vindt u daar het regionale administratieprotocol, waarin staat wanneer u een start- en stopbericht moet versturen. U mag ons hierover ook bellen of mailen.
Heeft u vragen?
Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u graag!