In december 2021 hebben wij u geïnformeerd dat de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe met de Beschikbaarheidswijzer gaat werken.
Wij willen op een eenvoudige manier inzicht geven in het actueel beschikbare zorgaanbod en de wachttijden voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers.
Om passende hulp voortaan snel en eenvoudig te kunnen vinden en te raadplegen gaan de jeugdhulp verwijzers (Gemeentelijke toegangsteams, huisartsen en GI’s) in onze regio per 1 april 2022 werken met de Beschikbaarheidswijzer. 11 andere jeugdzorgregio’s gebruiken de Beschikbaarheidswijzer al.
Wat is de Beschikbaarheidswijzer?
De Beschikbaarheidswijzer is een sociaal platform, dat via de website of app inzicht geeft in voor welke zorg een zorgaanbieder gecontracteerd is, informeert over eventuele wachttijden (voor intake en behandeling) en opties biedt om contact op te nemen.
Lees meer over de voordelen en werken met de Beschikbaarheidswijzer >
Wat betekent deze beslissing voor u als jeugdhulpaanbieder?
Deze beslissing van Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe betekent dat ook uw organisatie gaat werken met de Beschikbaarheidswijzer (zie artikel 3.16 lid 5 van Annex 1: Algemene Voorwaarden Sociaal Domein). U gaat daar voordelen van ervaren. Zo wordt u als zorgaanbieder gemakkelijk gevonden en minder gebeld voor het verstrekken van algemene informatie, omdat de meest relevante informatie online zichtbaar is voor verwijzers. Voor uw organisatie zijn geen kosten verbonden aan het werken met de Beschikbaarheidswijzer. Wel verwachten we van u als gecontracteerde zorgaanbieder:
- Dat u uw zorginstelling vóór 21 maart 2022 eenmalig registreert en een profiel inricht inclusief uw wachttijden. De algemeen contactpersoon, zoals in VendorLink bekend bij de Zorgregio, ontvangt hiervoor in de eerste week van maart een mail van de Beschikbaarheidswijzer met een voor uw organisatie unieke registratie code.
N.B. Wilt u dit e-mailadres voor het werken met de Beschikbaarheidswijzer wijzigen, stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en vermeld duidelijk de naam van uw zorginstelling, de betreffende zorgregio en wat het nieuwe e-mail adres voor uw account moet worden.
- Dat u na 21 maart 2022 iedere 1e en 15e van de maand of de dichtstbijzijnde werkdag de wachttijden in weken (via website of app) actualiseert (overeenkomstig de prestatieafspraken 8.2 in de raamovereenkomst).
Goed en snel werken met de Beschikbaarheidswijzer?
- Webinar
Aan de hand van een demo laat accountmanager Lydia Kuiterman (Beschikbaarheidswijzer) u in dit webinar alles zien wat u moet en wilt weten om snel en goed te werken met de Beschikbaarheidswijzer. Na afloop is het mogelijk om vragen te stellen. Er worden twee online presentaties gegeven op maandag 07-03-2022.
10:30-12:00 Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
13:00-15:00 Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
De webinars zullen worden opgenomen, zodat deze ook op een later moment terug te kijken zijn.
We rekenen op uw inzet en medewerking!
We hebben er alle vertrouwen in dat jeugdhulp met de Beschikbaarheidswijzer in onze zorgregio voor onze jeugdigen sneller toegankelijk is. We kijken er dan ook naar uit om proactief met deze nieuwe tool aan de slag te gaan. Ook uw medewerking is essentieel. Mogen we op u rekenen?
Update 7 maart 2022:
Eerder ontving u van ons een uitnodiging voor deelname aan online presentaties/webinars voor de beschikbaarheidswijzer die vandaag gepland staan voor 10:30 en 13:00.
Door onvoorziene omstandigheden kunnen beide bijeenkomsten vandaag helaas niet doorgaan.
Onze oprechte excuses voor het ongemak en de verwarring die dit met zich meebrengt. Binnenkort ontvangt u van ons een nieuwe uitnodiging.
Update 15 maart 2022:
Er zijn nieuwe data voor de webinars bekend. Zie hier>.