Gemeenten stellen een aantal wijzigingen voor op de raamovereenkomst en bijbehorende annexen per 1 januari 2024.

In lijn met de raamovereenkomst (artikel 2.6) geven we gecontracteerde aanbieders de gelegenheid om op de voorgestelde wijzigingen te reageren. U heeft tot 10 augustus 2023 12:00u de tijd om uw reactie te geven op de voorgestelde wijzigingen.

Belangrijk: de consultatie gaat alleen over de voorgestelde wijzigingen. In de documenten zijn de voorgestelde wijzigingen zichtbaar gehouden, om deze makkelijk te kunnen vinden.

Hieronder vindt u een samenvatting van de voorgestelde wijzigingen:

Raamovereenkomst

  • Beperking aantal inschrijfmomenten bij afwijzing.

Artikel 2.4  een nieuwe aanbieder mag maximaal 1 keer per half jaar een inschrijfpoging mag doen.

Algemene voorwaarden (annex 1)

  • Verwijderen van verplichte aanlevering kopie van CBS-data aan gemeenten.

Aanpassing van artikel 2.3.1 lid 5 en 6 van de AV. Geen verplichte aanlevering meer  van CBS data door aanbieders aan gemeenten.

  • Weren van aanbieders na ontbinding van het hele of een deel van het gecontracteerde zorgaanbod.

Aanpassing art 3.4 lid AV. Na de eenzijdige ontbinding door een gemeente van de hele overeenkomst, en nu ook van een deel van de overeenkomst, mag een aanbieder gedurende 12 maanden geen nieuw contract aangaan met de gemeente waarvoor de ontbinding tot stand is gekomen.

  • Aanpassing Taaleis HH

Het versoepelen van de taaleis betreft alleen schoon huis en gebeurt onder voorwaarden in artikel 3.14 onder 1b (nieuw).

  • Opnemen recht opvragen diploma’s medewerkers opdrachtnemer

De toezichthouders moeten kunnen toetsen of opdrachtnemer voldoet aan de gestelde eisen moet het mogelijk zijn om diploma’s op te vragen. Aanpassing art 3.14 lid 2 AV

  • Verduidelijken berekening integrale tarieven.

Met een extra toelichting op de wijze van indexeren voor de integrale tarieven geven we meer inzicht in de bestaande achterliggende tariefsberekening. Aanpassing art 4.5 lid AV

  • Toevoegen uitleg Materiele kosten en huisvestingskosten in artikel 4.6 lid 1 tm 4 AV

De berekening van de indexatie van de personele en materiele kosten wordt verder uitgelegd en de ‘kan’-bepaling bij artikel 4.6 lid 1 is verwijderd.

  • Aanpassen afronding minuutsprijs

Vanuit nieuwe inzichten en de werking van het berichtenverkeer is het niet meer noodzakelijk dat alle tarieven deelbaar door 60 zijn voor de minuutsprijs. Dit wordt aangepast in de relevante artikelen van de Algemene Voorwaarden en verwerkt in de productcodetabel ( artikel 4.5 en 4.6 van de Algemene Voorwaarden)

Zorgproductenboek (annex 2)

  • Verduidelijking opleidingseisen Werkt Mee op Trede 3 en 4 Producten.

Voor het leveren van deze specifieke Werkt Mee producten zijn ook niet-zorgrelevant MBO3 opleidingen en hoger toegestaan.

  • Verduidelijking tekst mbt evaluaties in de Werkt Mee op Trede 3 en 4 trajecten.

Verduidelijking van evaluatie-momenten.

Administratieprotocol

  • Verwijderen van onderdeel 11 “werkwijze aanvullende jeugdhulp in het gedwongen kader”. Deze afspraken zijn nu bovenregionaal vastgelegd en de meest actuele werkwijze is te vinden op de website gvjb.nl

Productcodetabel

  • Indexering van alle tarieven.
  • Aanpassing van de minuutsprijs (niet meer deelbaar door 60)
  • We hanteren per 1 januari 2024 de Handreiking Tarifering en Inkoop Pleegzorg voor wat betreft de indexering en tarifering. De nu voorgestelde tarieven en Pleegzorgproducten zijn onder voorbehoud van wijzigingen die nog uit de Handreiking volgen.

Toetsingskader opleidingen

  • Geen voorgestelde wijzigingen

Proces wijzigingen raamovereenkomst

Het proces ziet er als volgt uit:

  • Consultatie: 28 juni 2023 t/m 10 augustus 2023 (12:00 uur)
  • Publicatie Nota van Inlichtingen en gewijzigde raamovereenkomst via www.zorgregiomijov.nl op 1 november 2023.

Het is mogelijk dat u zich niet kunt vinden in de door ons, na consultatie, vastgestelde verduidelijkingen. Mocht dat het geval zijn, dan maakt dat voortzetting van de overeenkomst onmogelijk. Uitschrijven voor de Raamovereenkomst is dan noodzakelijk. Na uitschrijving mag u nog maximaal 6 maanden op basis van het eerder geldende zorgproductenboek zorg leveren.

Schriftelijke reactie

Uw schriftelijke reactie kunt u sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met als onderwerp ‘Markconsultatie wijzigingen raamovereenkomst 2024’. Geef in uw reactie duidelijk aan op welk document of annex de vraag/opmerking betrekking heeft.

Concept raamovereenkomst en annexen met voorgestelde wijzigingen voor 2024:

Raamovereenkomst 2024

Annex 1 Algemene voorwaarden sociaal domein

Annex 2 Zorgproductenboek  

Annex 4 Administratieprotocol

Productcodetabel

Productbladen:

Productblad begeleiding groep

Productblad Werkt mee

Productblad overige producten  

Productblad urenbasis

Productblad wonen-verblijf 

Samenwerking tussen