De acht gemeenten binnen de Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe zijn gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe inkoop van individuele voorzieningen Jeugdhulp en de maatwerkvoorzieningen Wmo. Het gaat om twee aparte inkooptrajecten, één voor Jeugdhulp en één voor Wmo.

Op 1 januari 2026 moeten de nieuwe inkoopovereenkomsten van kracht zijn. Op 15 april jl. vond er een informatiesessie plaats voor zorgaanbieders. Tijdens deze sessie zijn ook aandachtspunten vanuit de zorgaanbieders meegegeven inzake wenselijke verbeteringen.

Huidige stand van zaken

De twee inkoopstrategieën voor Jeugdhulp en Wmo zijn in concept klaar. Op 20 juni zijn deze conceptdocumenten besproken met de portefeuillehouders Jeugd en Wmo. De concept-inkoopstrategieën gaan na besluitvorming van de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten verder op route ter consultatie. De volgende partijen krijgen de concept-inkoopstrategieën ter consultatie of ter informatie voorgelegd.

  • Adviesraden sociaal domein
  • Gemeenteraden
  • Zorgaanbieders

Verder hebben ervaringsdeskundigen en inwoners ook de mogelijkheid om te reageren op de concept-inkoopstrategie Jeugdhulp.

In de periode van 20 juli tot en met 15 september 2024 zullen de concept-inkoopstrategieën ter consultatie aan zorgaanbieders worden voorgelegd, mits hierop een akkoord komt van de colleges van B&W. Zorgaanbieders krijgen dan de gelegenheid om schriftelijk opmerkingen in te dienen. Nadere informatie hierover volgt op het moment dat de concept-inkoopstrategieën (ter consultatie) wordt voorgelegd. Houd onze website in de gaten! Daar worden alle documenten en de processtappen gepubliceerd.

Tweede informatiesessie met zorgaanbieders

In september 2024 zal er een informatiesessie worden georganiseerd voor zorgaanbieders. We gaan met elkaar inhoudelijk in gesprek over de concept-inkoopstrategie en de vervolgstappen binnen de nieuwe inkoop. Deze sessie delen we op in een sessie voor Jeugdhulp en een sessie voor Wmo. Op dit moment wordt gezocht naar een geschikte datum (waarschijnlijk 10 en 12 september) en locatie. 

Hoe ziet het vervolgproces eruit?

Vanaf juli 2024 starten de voorbereidingen voor de inkoopprocedure. Dit betekent dat we een aantal zaken in concept gaan opstellen:

  1. Aanmelddocument Open House
  2. Programma van eisen
  3. Inkoopovereenkomst (dialoogovereenkomst en uitvoeringsovereenkomst)
  4. Doorontwikkelingen producten Wmo
  5. Doorontwikkeling producten Jeugdhulp

Als alles volgens planning verloopt, starten we de formele inkoopprocedure uiterlijk in januari 2025. Dit betekent dat zorgaanbieders zich in januari kunnen aanmelden voor de dialoogfase om te komen tot een nieuwe inkoopovereenkomst. De gemeente stelt de definitieve uitvoeringsovereenkomsten op in dialoog met de zorgaanbieders die zijn toegelaten in de aanmeldfase. De zorgaanbieders krijgen na afronding van de dialoogfase een aanbod van de gemeente voor de overeenkomst. Alleen als de zorgaanbieder deze aanvaardt is sprake van een uitvoeringsovereenkomst. Het streven is om de definitieve uitvoerings-overeenkomsten uiterlijk in september 2025 vast te stellen.
De implementatiefase loopt dan vanaf september 2025 tot 31 december 2025. Op 1 januari 2026 wordt uitvoering gegeven aan Jeugdhulp en Wmo onder de nieuwe inkoopovereenkomst.

De aanmeldfase

In de huidige planning gaat de inkoopprocedure uiterlijk in januari 2025 van start. Om mee te kunnen doen in deze inkoopprocedure dienen zorgaanbieders die zich aanmelden informatie te verstrekken over o.a. uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen. Partijen waarop de uitsluitingsgronden niet van toepassing zijn en die volledig voldoen aan de geschiktheidseisen worden toegelaten tot de inkoopprocedure. Wat concreet aangeleverd moet worden en voor welke datum wordt tijdig met zorgaanbieders gecommuniceerd.

Het eerste aanmeldmoment is zoals aangegeven naar verwachting in januari 2025. Zorgaanbieders die zich dan aanmelden doen mee in de dialoogfase (een selectie van de zorgaanbieders doet mee aan de fysieke dialoogtafel en alle overige zorgaanbieders kunnen meedoen aan de digitale dialoogtafel). In september 2025 verwachten we dat zorgaanbieders zich definitief kunnen inschrijven voor de nieuwe inkoopovereenkomst. Ook zorgaanbieders die zich in december 2024 nog niet hebben aangemeld krijgen in september 2025 de mogelijkheid om zich nog in te schrijven voor de nieuwe overeenkomst. Vanzelfsprekend moeten deze zorgaanbieders dan ook vooraf kunnen aantonen dat ze aan de gestelde eisen kunnen voldoen. 

Vragen over deze nieuwe inkoop voor Jeugdhulp en Wmo kunt u mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Samenwerking tussen