Regionaal Expertteam (RET)
Soms lukt het niet om de juiste zorg te krijgen voor een jeugdige. Om tot een oplossing te komen is er het Regionaal Expertteam (RET). Hieronder kun je lezen wat het RET is en hoe het werkt.
Het RET richt zich op alle complexe vragen waarin verwijzers zoeken naar passende hulp voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers. Denk hierbij aan jeugdigen met een combinatie van hulpvragen, waarin geen standaard oplossing te vinden is.
Aanmelding
Een consulent, jeugdbeschermer, ouder of zelfs jongere kan op elk moment een casus aanmelden. De voorzitter van het RET doet dan een eerste screening om te kijken of de hulpvraag op de juiste plek is beland. Afhankelijk van de vraag en inhoud wordt een gezamenlijk gesprek geagendeerd voor het eerstvolgende beschikbare RET-overleg. Het aanmelden gaat via dit aanmeldformulier. Het ingevulde formulier kun je mailen naar het RET: ret@zorgregiomijov.nl.
Doe dit altijd via een beveiligde mail (Zorgmail, ZIVVER, etc.).
Het is mogelijk om tussentijds met het RET contact op te nemen. De voorzitter Marjorie Veneman is beschikbaar om samen na te denken over een casus. De contactgegevens staan ook op deze webpagina.
Wat doet het RET?
Het RET richt zich op alle complexe vragen waarin verwijzers zoeken naar passende hulp voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers. Denk hierbij aan jeugdigen met een combinatie van hulpvragen, waarin geen standaard oplossing te vinden is.
Het RET heeft vier functies:
1. Consultatie en advies.
Een RET kan door zowel een professional als een ouder of kind om advies gevraagd worden rondom een complexe zorgvraag. Dit hoeft niet te leiden tot een RET.
2. Procesregie voeren en oplossingen zoeken voor complexe, vastgelopen casuïstiek.
Complexe zorgvragen die zijn vastgelopen op de inhoud (niemand weet wat de oplossing is) of op de samenwerking tussen partijen kunnen worden losgetrokken door het RET.
3. Signalering en adviseren.
Het RET maakt periodiek een analyse van de aangedragen en opgepakte complexe zorgvragen. Deze rapportage gaat in op gesignaleerde ontwikkelingen en knelpunten. De ontwikkelingen en knelpunten worden voorzien van een advies.
4. Leren van complexe zorgvragen.
De opgepakte complexe zorgvragen worden met enige regelmaat geëvalueerd. Deze evaluaties zijn gericht op het bespreken van zowel de samenwerking als de inhoudelijke knelpunten/oplossingen. De uitkomsten van deze evaluaties worden vervolgens vertaald naar adviezen richting de moederorganisatie van de betrokken melders en hulpverleners.)
Overleg
Het overleg duurt ongeveer een uur en vindt eens in de 2 weken op de donderdagochtend plaats in de betreffende gemeente of centraal in Apeldoorn. Tijdens het gesprek zitten de ouder(s)/verzorger(s), jongere zelf, experts, voorzitter en secretaris aan tafel om de hulpvraag te bespreken. Ouders/jeugdige hebben met de verwijzer de vraag besproken en dit formulier is (anoniem) aan alle deelnemers vooraf ter voorbereiding gestuurd. Aan tafel kunnen nog verhelderende vragen gesteld worden, waarna we gezamenlijk op zoek gaan naar een antwoord. Het kan zijn dat we niet in één keer de oplossing kunnen organiseren. Dan is er een volgend gesprek nodig, soms in een kleinere samenstelling.
De secretaris schrijft een brief waarin beknopt de situatie en de gemaakte afspraken worden beschreven. Deze afsprakenbrief wordt naar alle deelnemers gestuurd. Na afloop maken we afspraken hoe we de situatie blijven volgen en wanneer een telefonische of schriftelijke evaluatie volgt.
Bij vragen over het RET kunt je contact opnemen met de secretaris via
ret@regiomijov.nl
Advies
De bedoeling van het gesprek is om een advies te geven waar ouder(s), jeugdige en betrokken hulpverlener mee verder kunnen. De jeugdhulpaanbieders en gemeenten hebben de afspraak gemaakt dat het advies van het RET ook daadwerkelijk wordt opgevolgd. Het gesprek wordt met verzoeker en ouder(s) en/of jeugdige geëvalueerd. Op individueel niveau kan dit leiden tot vervolgstappen of een aanpassing in het plan, op RET-niveau wordt de feedback gebruikt om trends te signaleren en processen te verbeteren.
Wie zitten in het RET?
Het RET-team bestaat uit een vast team van deskundigen uit de jeugd-ggz, jeugdhulp, LVB, verslavingszorg en maatschappelijk werk. Daarnaast kunnen we extra deskundigen uitnodigen, bijvoorbeeld een specifieke expert, passend onderwijs, Wmo of schuldhulpverlening. Het team heeft een onafhankelijke voorzitter en een secretaris.
Rol van ouder en jeugdige
Bij het overleg zijn de ouder(s) en de jeugdige (als het mogelijk is) aanwezig. Het RET praat niet ‘over’ maar juist ‘met’!
Wanneer breng je een casus in?
- Er is sprake van complexe en uitzichtloze problematiek op verschillende leefgebieden of multimorbiditeit waar de inbrenger geen antwoord opheeft of er niet uitkomt met de jeugdige/het gezinssysteem.
- Er is handelingsverlegenheid bij de inbrenger.
- Stagnerende samenwerking tussen hulpverlenende partijen.
- Wanneer instroom/doorstroom of uitstoom niet gerealiseerd kan worden.
- Omdat de hulpverlening niet op tijd beschikbaar is en/of overbrugging nodig is.
- Omdat de zorg structureel niet beschikbaar is.
- Wanneer het zorgaanbieders niet (meer) lukt de juiste zorg te bieden en er maatwerk en inzet van andere partijen nodig is om een breakdown voorkomen.
- Wanneer er vraag is naar een maatwerkconstructie waar financiële redenen meespelen.
- Wanneer de ingezette hulpverlening (langdurig) niet op gang komt, afstemming en vertrouwen ontbreken en hierdoor een ernstig nadeel ontstaat voor de jeugdige en het gezinssysteem.
Contra indicaties RET
- Crisissituaties
- Wachtlijsten omzeilen
- Ad hoc oplossingen
Aanmelden casus RET
Een consulent, jeugdbeschermer, ouder of zelfs jongere kan op elk moment een casus aanmelden. De voorzitter van het RET doet dan een eerste screening om te kijken of de hulpvraag op de juiste plek is beland. Afhankelijk van de vraag en inhoud wordt een gezamenlijk gesprek geagendeerd voor het eerstvolgende beschikbare RET-overleg. Het aanmelden gaat via dit aanmeldformulier. Het ingevulde formulier kun je mailen naar
Doe dit altijd via een beveiligde mail (Zorgmail, ZIVVER, etc.).
Het is mogelijk om tussentijds met het RET contact op te nemen. De voorzitter Marjorie Veneman is beschikbaar om samen na te denken over een casus. De contactgegevens staan ook op deze pagina.
Bijbehorende downloads
Gelders aanmeldformulier Jeugdhulp. Deel 1 - inhoudelijke gegevens
Privacyreglement RET
Klachtenprocedure RET
Contact
Heb je een vraag, of wil je graag advies van het RET?
De voorzitter denkt graag met je mee over jouw vraagstuk of probleem.
Marjorie Veneman, voorzitter van het RET:
06-28884961
Werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag
Danny Oostendorp, secretaris van het RET:
055-5802894
Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
Een aanmeldformulier bij een vraag of advies is dus niet nodig. Wil je een casus aanmelden, kijk dan bij Aanmelden casus RET, links op de pagina.